Nedir Bu Tüketici Hakları

İnternette ayıplı mal, tüketici hakları, tüketicinin korunması ile ilgili bilgiler aradığımda hala artık yürürlükte olmayan, eski, 4077 Sayılı Tüketici Kanun ile ilgili bilgilerin olduğunu gördüm. Oysa 6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun yürürlüğe gireli üç yıl oldu. (28.05.2014) Ben de bu konuda bir şeyler yazıp paylaşmanın gerekliliğini hissettim.

54175279

Nedir Ayıplı Mal? Bir ürünün ayıplı sayılabilmesi için hangi koşulları taşıması gerek?

6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında çıkarılan Kanun’da ayıplı mal tanımı madde 8’de şu şekilde yapılmaktadır: “Ayıplı mal, tüketiciye teslimi anında, taraflarca kararlaştırılmış olan örnek ya da modele uygun olmaması ya da objektif olarak sahip olması gereken özellikleri taşımaması nedeniyle sözleşmeye aykırı olan maldır.

  • Ambalajında, etiketinde, tanıtma ve kullanma kılavuzunda, internet portalında ya da reklam ve ilanlarında yer alan özelliklerinden bir veya birden fazlasını taşımayan;
  • satıcı tarafından bildirilen veya teknik düzenlemesinde tespit edilen niteliğe aykırı olan;
  • Muadili olan malların kullanım amacını karşılamayan,
  • Tüketicinin makul olarak beklediği faydaları azaltan veya ortadan kaldıran maddi, hukuki veya ekonomik eksiklikler içeren mallar da ayıplı olarak kabul edilir,” Demektedir.

Aldığınız ürün ayıplı ise ne gibi haklarınız var biliyor musunuz?

11.maddede bu durum şu şekilde açıklanıyor: Malın ayıplı olduğunun anlaşılması durumunda tüketici;

  • Satılanı geri vermeye hazır olduğunu bildirerek sözleşmeden dönme,
  • Satılanı alıkoyup ayıp oranında satış bedelinden indirim isteme,
  • Aşırı bir masraf gerektirmediği takdirde, bütün masrafları satıcıya ait olmak üzere satılanın ücretsiz onarılmasını isteme,
  • İmkan varsa, satılanın ayıpsız bir misli ile değiştirilmesini isteme, seçimlik haklarından birisini kullanabilir.

ZAMANAŞIMI

12.maddede zamanaşımı durumu şu şekilde açıklanıyor: “Kanunlarda veya taraflar arasındaki sözleşmede daha uzun bir süre belirlenmediği takdirde, ayıplı maldan sorumluluk, ayıp daha sonra ortaya çıkmış olsa bile, malın tüketiciye teslim tarihinden itibaren iki yıllık zamanaşımına tabidir. Bu süre konut veya tatil amaçlı taşınmazlarda taşınmazın teslim tarihinden itibaren beş yıldır.”

  • İkinci el satışlarda satıcının ayıplı maldan sorumluluğu bir yıldan, konut veya tatil amaçlı taşınmazlarda ise üç yıldan az olamaz.

Buraya kadar ayıplı mal nedir? Satın aldığımız ürün ayıplı ise hangi haklara sahibiz? bunları anlattık. Peki bu hakkımızı biz ürünü satın aldığımız firmadan talep ettiğimiz halde firma itiraz ediyor ve mağduriyetimizi gidermiyorsa o zaman nereye başvuracağız? İşte burada mal veya hizmeti satın aldığımız veya ikâmetimizin bulunduğu yerdeki tüketici hakem heyetleri ve tüketici mahkemeleri devreye giriyor. İllerde İl Tüketici Hakem Heyeti, ilçelerde Kaymakamlık bünyesinde çalışan İlçe Tüketici Hakem Heyetlerine bu konularda başvuru yapabiliyoruz. Ancak başvuru yapmadan önce bilmemiz gereken bir şey var.

  • Eğer satın aldığımız ürünün değeri 2017 yılı için; 2.400 TL ve 3.610 TL arasında ise İl Tüketici Hakem Heyeti’ne,
  • 2.400 TL’nin altında ise İlçe Tüketici Hakem Heyeti’ne,
  • 3.610 TL’nin üzerinde ise doğrudan Tüketici Mahkemesine (bulunduğunuz ilde Tüketici Mahkemesi yoksa Tüketici Mahkemesi sıfatıyla Asliye Hukuk Mahkemesine) başvuru zorunludur.

Bütün bu bilgiler benim için yeterli değil ben en iyisi Kanunu okuyayım diyorsanız buyurun buradan okuyabilirsiniz.

 

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s