İşleri Savsaklamaktan Vazgeçin

1d8927d43482534df7b2ac12813e5c7d

Evet, hepimiz biraz tembeliz. Bu yüzden ne bir şehrin Fatihi olabiliyoruz ne de kendimizi geliştirmek adına attığımız adımlarla bir ilerleme katedebiliyoruz. Eğer işleri savsaklamak  (aman sonra yaparım, bugün de şuna bakayım, birazdan hallederim gibi..) sizin alışkanlığınız olmaya başlamışsa artık kendinize DUR! demenin zamanı gelmiş demektir. İşte her koşulda başarılı olmak için Brian Tracy tarafından yazılmış altın değerinde öğütler:

Sizin kurbağanız, en büyük ve en önemli göreviniz ya da işinizdir; onunla ilgili olarak hemen şimdi bir şeyler yapmaya başlamazsanız, onu savsaklayıp, ertelemeniz neredeyse kaçınılmaz olur. Ama öte yandan, hayatınız ve işiniz üzerinde en büyük olumlu etkiyi yapacak şey de o İŞ olabilir. ‘Eğer iki kurbağa yemeniz gerekiyorsa, en çirkin olanından başlayın.’ Yani, önünüzde iki önemli iş varsa, bunlardan en büyük, en zor ve en önemli olanından başlayın. Kendinizi hemen başlamak ve başka bir şeye geçmeden o işi bitirmek üzere disipline edin.

 1- AÇIK OLUN

Kazanmak için kişinin sahip olması gereken bir nitelik var; o da amacın kesinliği, ne istediğinin bilgisi ve ona sahip olma konusundaki dayanılmaz bir arzu diyor, Napoleon Hill.

İşleri savsaklamanın en önemli nedenlerinden biri, ne yapmanız, hangi sırayla yapmanız ve neden yapmanız gerektiği konusundaki belirsizliktir. Kâğıt üzerinde düşünmek başarının sırlarından biridir. Buna rağmen yetişkinlerin sadece yüzde 3’ünün açık ve yazılı hedefleri vardır. Oysa uygulayacağınız adımlar ile üretkenliğinizi ikiye ve üçe katlayabilir, gelirinizi kısa bir sürede katlayabilirsiniz.

Birinci aşama: Tam olarak ne istediğinize karar verin.

İkinci aşama: Kağıt üzerinde düşünün. Yazılmamış hedefler kafa bulanıklığına, belirsizliğe, çeşitli hatalara yol açarlar.

Üçüncü aşama: Hedefinize zaman sınırı koyun.

Dördüncü aşama: Hedefinizle ilgili yapmanız gerekenlerin bir listesini çıkarın.

Beşinci aşama: Listeyi önceliklerinize göre sıralayarak bir plan haline getirin.

Altıncı aşama: Harekete geçin.

Yedinci aşama: Her gün, sizi ana hedefinize yaklaştıracak bir şeyler yapın.

2- HER GÜNÜ ÖNCEDEN PLANLAYIN

Eyleme geçmeden önce plan yapma kabiliyetiniz sizin genel yeterliliğinizin ölçüsüdür. ‘PİKPE’ formülünü işitmişsinizdir: ‘PLANLAMANIN İYİSİ, KÖTÜ PERFORMANSI ENGELLER.’

Daima listeye dayanın ve yeni bir şey çıktığı zaman, onu yapmadan önce listenize ekleyin. Farklı amaçlar için farklı listelere ihtiyaç duyarsınız. Her ayın sonunda, gelecek aya dair bir aylık listeniz olmalıdır. Bunun yanı sıra bütün bir haftanızı önceden planladığınız bir haftalık listeniz de olmalıdır. Son olarak aylık ve haftalık listenizden günlük listenize aktaracağınız maddeler olmalıdır. Listenizde ilerledikçe daha çok iş yapmaya motive olacaksınız.

shutterstock_71149627-1024x682

3- HER ŞEYE 80/20 KURALINI UYGULAYIN

Vilfredo Pareto’ya göre toplum, doğal bir şekilde, para ve güç bakımından tepedeki yüzde 20’yi oluşturan ‘önemli azınlık’ ile dipteki yüzde 80’den oluşan ‘önemsiz çoğunluk’ arasında bölünmüştür. Bunun anlamı aslında, on maddelik bir listede yer alan işlerin ikisinin, geri kalan sekiz işin toplamı ya da daha fazlasına eşit bir değere sahip olduğudur.

İnsanların çoğu değer ve önem bakımından tepedeki yüzde 10 ya da 20’ye giren, yani ‘önemli azınlık’ı savsaklamaktadır. Yapmamız gereken ise küçük işleri öncelikle halletme dürtüsüne karşı koymaktır.

Etkin ve üretken insanlar, çalışmaya önce önlerindeki en önemli işten başlamak üzere kendilerini disipline edenlerdir.

4- SONUÇLARI HESABA KATIN

Hayattaki ve işteki başarıyı belirlemede uzun vadeli düşünme alışkanlığı, kısa vadeli karar alma becerisini olumlu yönde etkiler. Başarılı insanların bu başarıyı yakalamalarındaki önemli etkenlerden biri de gelecek hakkında net düşünceye sahip olmaları ve beş, on yıl ötesini düşünmeleridir. Seçimlerinizi devamlı olarak düşünmek, hayatınızdaki gerçek önceliklerinizi belirlemenin en iyi yollarından birisidir.

5- HER ZAMAN ABCDE YÖNTEMİNİ UYGULAYIN

ABCDE tekniğinin işleyişi gelecek gün yapmanız gereken her şeyin bir listesini hazırlamanız ve daima kâğıt üzerinde düşünmeniz şeklindedir. Her harf yapılacakların önemini tanımlar. A maddesi çok önemli olarak tanımlanırken, B maddesi yapmanız gereken bir iş olarak tanımlanabilir. Bu şekilde önceliklerinizi daha kolay belirlemeniz mümkündür. Birden fazla önemli maddeniz olması halinde ise listeyi A-1, A-2, A-3 şeklinde uzatmanız mümkündür. A-1 işiniz sizin en büyük ve en çirkin kurbağanızdır.

6- SONUÇLARI ÖNEM ARZEDEN ALANLARA ODAKLANIN

Yüksek performansın ilk adımı, kendi işinizin önemli sonuçlar doğurucu alanlarını tespit etmektir. Örneğin bir satış elemanı için önemli alanlardan biri, müşteri adayları bulmaktır. Bir şirket sahibi için,  sonuca etkili elemanları işe almak ve koordinasyonu sağlamak sonuca etkili alanlardan iki tanesidir.

İşyerlerinde işi geciktirmenin ana nedeni daha önce o işte başarısız olmuş olmamızdır. Çoğu insan o alanda bir plan yapıp kendini geliştirmek yerine, tamamen kaçmayı tercih eder. Oysaki kendinize sormanız gereken soru şudur: ‘Geliştirip mükemmel şekilde icra edeceğim hangi yetenek, kariyerime en büyük pozitif etkiyi yapar?’

7- ZORUNLU VERİMLİLİK YASASINA UYUN

Her işi yapmaya zaman asla yetmez, fakat en önemli işleri yapmaya daima vakit vardır. Bunu belirlemek için kendinize sormanız gereken üç önemli soru vardır:

-En yüksek değere sahip etkinliklerim nelerdir?

-Sadece benim yapabileceğim ve iyi yapıldığı takdirde cidden fark yaratacak iş nedir?

-Şu anda vaktimi en iyi ne şekilde değerlendirebilirim?

Sorularınızın cevabı ne Kadar net olursa, işleri ertelemekten vazgeçmeniz o kadar kolay olur.

8- İŞE BAŞLAMADAN ÖNCE DOĞRU DÜRÜST HAZIRLANIN

Savsaklamaktan vazgeçmenin en harika tekniklerinden biri de, çalışmanız için gereken her şeyi önceden hazır etmenizdir.

9- EV ÖDEVİNİZİ İYİ YAPIN

Her türlü konuda başarılı olmanın asgari şartı, sürekli olarak öğrenmektir. İş hayatında öğrenilemeyecek hiçbir şey yoktur. Her gün en azından bir saatinizi, kendi alanınızla ilgili okumaya ayırın. Size yardımcı olacak kurs ve seminerleri takip edin. Ne kadar çok öğrenirseniz kendinize olan güveniniz o derece artar.

10- ÖZEL YETENEKLERİNİZİ GELİŞTİRİN

Sizin en değerli varlığınız ‘kazanma kabiliyetinizdir.’ İnsanoğlu en büyük keyfi en iyi olduğu şeyleri yapmaktan alır. Başarılı insanlar, en iyi neyi yaptıklarını ve en çok neden keyif aldıklarını anlamak üzere kafa yoranlar arasından çıkar.

11- TIKANDIĞINIZ ÖNEMLİ NOKTALARI BELİRLEYİN

Sizi hedeflerinize ulaşmaktan alıkoyan faktörlerin yüzde sekseni içseldir. Onlar sizin şahsi nitelikleriniz, yetenekleriniz, alışkanlıklarınız içindedir. Başarılı insanlar tıkanma noktalarının analizinde şu soruyu sorarlar ‘Beni geri tutan içimdeki şey nedir?’ Onlar sorunlarının kaynağını da, çözümünü de kendilerinde görür ve tüm sorumluluğu üstlenirler.

12 HER BİR KOLTUĞA TEK BİR VARİL ALIN

İşleri savsaklamaktan kurtulmanın en iyi yollarından biri de önünüzdeki yapılması gereken büyük işleri aklınızdan silmek ve atabileceğiniz tek ve küçük adımlara yönelmektir. Büyük bir kurbağayı yemenin en iyi yöntemi, lokmaları sırayla yemektir.

13 KENDİNİZİ İŞE KOŞAN SİZ OLUN

İnsanların çoğu otobüs geçmeyen bir yerde otobüs bekliyorlar ve kendi hayatlarının sorumluluğunu almadıkları sürece orada sonsuza kadar bekleyecekler. Başarılı insanlar daima kendileri işe koşarlar, başarısız insanlarınsa başkaları tarafından denetlenmeleri ve talimat verilmeleri gerekir.

İşleri savsaklamanın önüne geçmenin yöntemlerinden biri de, bir aylığına gidiyorsunuz da işlerinizi bitirmek için bir gününüz kalmışçasına çalışmaktır.

14- BİREYSEL GÜÇLERİNİZİ MAKSİMİZE EDİN

Mevcut enerjinizi ve sağlığınıza dair günlük alışkanlıklarınızı tahlil edin. Kendinizi müsabakaya çıkmak üzere olan bir sporcu gibi besleyin. Mutlu ve üretken olmanın şartı, enerji düzeyinizi her daim gözetim altında tutmanızdır.

15- KENDİNİZİ GAYRETE GETİRİN

Kendinizi nasıl hissettiğinizi belirleyen başınıza gelen olaylar değil, bu olaylara bakış açınızdır. Motivasyonunuzu korumanız için kronik bir iyimser olmanız gerekir. İnsanların eylem ve tepkilerine olumlu karşılık vermeye kararlı olmanız gerekir.

İnsanlar size nasıl olduğunuzu sordukları zaman nasıl hissederseniz hissedin daima ‘Harikayım!’ demelisiniz. Herhangi bir şey için başkasını eleştirip suçlamayın, bahaneler uydurmak yerine daima çözüm arayışı içinde olun.

bac59farc4b1lc4b1-insan1

16-YARATICI SAVSAKLAMA TEKNİĞİNİ UYGULAYIN

Hayatınızı düşük değerli etkinlikleri yapmaktan vazgeçtiğiniz ölçüde kontrol altına alabilirsiniz. Zamanınız açısından yüksek değerli olmayan her şeye ‘Hayır!’ diyebilmelisiniz.

17- EN ZOR İŞİ EN BAŞTAN YAPIN

Kendinize şunları söyleyin: ‘Sadece bugünlük başka bir şeye girişmeden önce en zor iş için bir plan yapacağım, hazırlanacağım ve ona başlayacağım.’

18- İŞİ KÜÇÜK PARÇALARA BÖLÜN

Büyük bir projeye toptan başlamaktansa, onun küçük bir parçasına başlamak psikolojik açıdan size daha kolay gelecektir. Bunu yaparken içinizde tamamlama dürtüsünü daima canlı tutmalısınız. Başladığınız işin o tek parçasını bitirdiğinizde kendinizi işi neredeyse halletmiş gibi hissedecek ve farkına bile varmadan parça parça giderek işi tamamına erdireceksiniz.

19- KENDİNİZE GENİŞ ZAMAN ARALIKLARI YARATIN

Başarılı satışçılar, telefonla arayacakları müşteri adaylarına her gün belirli saatlerini tahsis ederler. Yöneticilerin çoğu günün belli saatini, kendilerinden görüş ve eleştiri almak üzere müşterilerini bizzat aramaya ayırırlar. Günlere, saatlere indirgenmiş bir zaman planlaması bireysel üretkenliği arttırmak için en önemli araçlardan biridir.

20- KENDİNİZDE ACİLİYET HİSSİ GELİŞTİRİN

Yaptığınız her işte aciliyet hissini geliştirin. Yapacaklarınız hakkında konuşmaktansa eyleme geçin. Hemen atabileceğiniz adımlara yoğunlaşın.

Beklemeyin; ‘doğru zaman’ asla gelmeyecektir. Nerede duruyorsanız, oradan başlayın ve emrinizde hangi araçlar varsa onlarla çalışın; daha iyilerine yolunuz üstünde nasıl olsa rastlayacaksınız. – Napoleon Hill –

multitasking_writing

21- BİR İŞİ ELE ALDIĞINIZDA YALNIZCA ONUNLA UĞRAŞIN

Konunun özü, bir işe başladığınızda, başka bir şeye yönelmeden, dikkatinizi dağıtmadan o iş üzerinde sebat etmeniz ve onu yüzde yüz tamamlamanızdan ibarettir. Bu şekilde kendinizi daha kudretli ve daha üretken hissedersiniz.

Eyleme geçin! Bugünden itibaren, sizin için yapılabilecek en önemli iş ya da projeyi belirleyin ve derhal ona girişin! En önemli işe başladıktan sonra kendinizi öyle bir disipline edin ki onu yüzde yüz tamamlamadan, o işi bırakmayın. Bunu, bir şeyi bitirme kararı alıp da, onu gerçekleştirecek türden biri olup olmadığınız konusunda bir test olarak görün. Bir kez başladınız mı, bitirene kadar işi bırakmayı reddedin.

Tek bir iş ile uğraşmak ile ilgili Barış Özcan’ın tespitleri çok yerinde: “Ben de aynı anda pek çok şey yaparım demeyin. Çünkü sizin beyniniz bir bilgisayar değil. Ayrıca aynı anda birden çok şeyi yapabildiğini iddia etmek yani “multitasking yeteneği” insanlar için bir illüzyon. Bunu ben değil MIT’de nörobilim alanında çalışan profesör Earl Miller söylüyor. “İnsanlar aynı anda birden çok şeyi yapmaya çalıştıklarında aslında bunu yapamazlar. Onun yerine bir işten diğerine geçmeye başlarlar. Bu hızlı geçişlerin de bir bedeli vardır.” diyor profesör.

Yani bizler topları havada tutup onları sürekli çevirmeye çalışan bir jonglörden çok tabak çeviren bir hokkabaza benziyoruz. Bir işten diğerine deli gibi koşturup duruyoruz. Birden çok iş yaparken hiç birini tam olarak yapamadığımız için sürekli meşgul gözüküp aslında hiç bir şey yapamıyoruz. Oysa her seferinde tek bir işe odaklansak, öyle ya da böyle o işi bitiririz ve bir işi bitirmenin mutluluğunu yaşarız.”

 

Kaynak kitap: Ye O Kurbağayı – Brian Tracy

4 comments

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s