Aynalar Koridorunda AŞK- Tavsiye Kitap

Psikiyatr Mustafa Ulusoy’un kitabı olan ‘Aynalar Koridorunda Aşk’ açıkçası İrvin Yalom’un birçok kitabını okuduktan sonra psikolojik bir kitap olarak düşünülürse hafif geldi. Ama bu bir bakıma iyi çünkü psikolojiyle ilgilenmeyenlerin dahi okuyup kolaylıkla anlayabileceği türde bir kitap. Ben lisedeyken psikoloji okumayı düşünüyordum, o zamanlar insan psikolojisini çok araştırıyordum ve çevremdeki herkesi potansiyel deli olarak görmeye başlamıştım.  Sonra tahmin edersiniz ki okumayı bıraktım ve psikoloji de okumaktan vazgeçtim, doktorların işi hakikatten zor çünkü insanları dinlemek çok zor. Şu anki işimde de akşama kadar insanların sıkıntılarını dinliyorum bazen istemeden de olsa tersliyorum ama sonra çok kızıyorum kendime düşün ya aynı şeyleri sen yaşamış olsaydın ne yapardın diyorum.

20140929_123455

Aynalar Koridorunda Aşk hem kadın hem de erkeğin bakışından bir başkasının dünyasında varolma çabasını anlatıyor bizlere. Başkaları tarafından değerli görülmek için çabalamalar ve son olarak kendimizi bulma yolunda çekilen acılar anlatılıyor kitapta. Aslında çok tanıdık hikayeler, bir çoğumuzun hayatında zaman zaman yaşadığımız ya da bunları yaşayan arkadaşlarımızın olduğu hikayeler. İnsanın kendini anlatması çoğu zaman zordur, ama psikiyatrise gittiğiniz zaman zaten anlatmak için gittiğinizden ve onca para vermiş olmanızında verdiği baskıyla istesek de istemesek de anlatırız bir şeyleri. Burada doktorların asıl görevi bize yol göstermek değil, bizim kaybolduğumuz o yolda kendi kendimizin ışığı olmayı öğretmektir aslında, tıpkı kitapta bahsi geçen Doktor Mavi’nin yaptığı gibi.

Kitapta altını çizme ihtiyacını duyduğum bazı cümleler;

‘Kedilere haksızlık edip nankör sıfatını yapıştırır bazı insanlar. Bu hayvanlar çok izzetliler. Yiyeceklerini bizden isterler ama sanki bizim sadece bir vesile olduğumuzu, esas rızıklarının hakiki rızık verici Yaratıcıdan olduğunu derinden idrak etmiş gibi de insana eyvallahları yoktur.’

20140929_123548

 

20140929_123608

‘İnsanlara bak ve onların mutsuzluklarına birim ver. Örneğin de ki, insanlar on birim mutsuz. Sonra da onların mutsuzluklarını yüzle çarp. İşte bu, insanların gerçek mutsuzluğudur.’

‘Bir gözbebeğinde var olma isteğinin hiç bitmeyeceğini, dinmeyecek bir susuzluk gibi içini kavuracağını bilemezdi elbet.’

20140929_12364220140929_12365720140929_12371820140929_123735

‘Ya Rab bela-yı aşk ile kıl aşina beni

Bir dem bela-yı aşkdan etme cüda beni

Az eyleme inayetüni ehl-i derdden

Yani ki çok belalara kıl mübtela beni’

‘Anlayacağınız Aşk benim için dünyadaki tüm dertlerimin devasıydı. Meğer aşkın kendisi en büyük dertmiş de haberim yokmuş.’

20140929_12380320140929_123821

‘Sırça bir nesnenin yere düşünce parçalandığı gibi parçalanır aşklar . Aşk camdan bir nesnedir. Çok kolay kırılır ve insanı kolaylıkla kırılganlaştırır, elemde bırakıp acı çektirir. Aşk, acı çekmektir Mavi. Bu kadar masum bir duygu,an olur insanın en temel acı kaynaklarından biri haline gelir. Aşkı taşımak zordur. Aşk sadece yoğun bir sevgi değildir, aşk karşılıksız yapamayan yoğun bir sevgi halidir çünkü.’

‘İnsanların sevmek gibi bir dertleri yoktu, sadece sevilmek istiyorlardı.’

‘Değerli olduğunu hissedemeyen biri gerçekten sevemez; daima sevilmek ister.’

20140929_12384420140929_123850

‘Hayat ilginç Doktor. İnsan, demin masaya konan, biraz oyalanıp havalanan sinek misali yaşıyor dünyada. Bana garip gelen şu. Kısacık bir süre için dünya hayatına konup ardından kalkıp gidecek olsak bile hayata boş veremiyor, varoluşu sorgulamadan edemiyoruz. Değerli olmak ve sevilmek istiyoruz. Buradaki hayatımız kısacık, değerli olsak ne olur olmasan ne olur diyemiyoruz.’

20140929_12391620140929_124001

Varoluş insan tarafından seyredilmekle anlamına ulaşır. Çünkü görünür alemde bir tek insanın gelişmiş bir bilinci vardır. Bilinç, insanı bu alemin seyircisi kılar. Sen hiç kedilerin ayı seyrettiğini gördün mü doktor?

‘İnsan gençken ölüm hep başkaları için var sanıyor.’

‘Öyle üzgün görünüyordu ki, Dr.Mavi elinde olsa dostunun üzüntüsünün en az yarısını alıp kendi kalbinde tutmaya razı olurdu.’

‘Bazen iyi daha iyiden daha iyidir.’

20140929_12402720140929_124106

 

20140929_12412920140929_124202

‘Benim kendimle aram hiç iyi olmadı.’

Doktor Mavi, aşkın en iyi özeti belki de bu, diye geçirdi içinden: Bir insan tarafından sevilerek kalbini doldurmak. Bir insan başka bir insanın kalbini doldurabilir mi sence?

Kalbimize hükmedemiyoruz, yani aslında neye hükmedebiliyoruzki?

Hüküm O’nundur.

Sonsuz sevilme ve değerli olma arzusu, varoluşun özüne işlemiş, adeta varoluşun kendisi olmuştu. Sorun bunu istemek değil, yanlış yerde aramaktı. Yaratıcının verdiği sonsuz değere dudak büküp de mutlak sevilme ve değerli olma ihtiyacının karşılığını insanlarda bulma çabasına giren kişi, kaçınılmaz olarak hayatını cehenneme çevirir.

Yıldızlar gece çıkıyor. Yıldızları görmek isteyen insan geceye razı olmalı. Hayatının yıldızlarına ulaşmak istiyorsan, içindeki geceye razı olmalısın.

20140929_124231

20140929_124310(0)

4 Yorum (+add yours?)

  1. Gökkuşağı
    Eyl 22, 2014 @ 18:54:24

    Çok heyecanla alıp biraz hayal kırıklığı yaşadığım bir kitap. İyi bir okur olursa insan çıta hep yükseliyor, zor beğenir oluyoruz galiba ve üstüne üstlük yaz deseler yazamayacağımız kitaplar için bile :))

    Cevapla

    • muji
      Eyl 23, 2014 @ 07:38:18

      Aynennn öylee.. Kitap çok fazla bir şey vermiyor size ama ben yine de çok kitap okumayanları tatmin edebilecek türde bir kitap olabileceğini düşünerek yazdım, yoksa bana kitap beğendirmek gerçekten zor. Aynı şeyi Elif Şafak’ın AŞK kitabında yaşadım mesela.. Belkide Elif Şafak’la ilgili beklentimi yüksek tuttuğum içindir bilmiyorum ama bana sanki bazı bölümler sayfa sayısı artsın diye uzatıldıkça uzatılmış gibi geldi..

      Cevapla

  2. eslem
    Mar 31, 2016 @ 15:45:15

    Okufuğun kitaplara bayıldım tavsiyelerin için teşekkürler

    Cevapla

Bir Cevap Yazın

Bu blogu takip etmek ve yeni gönderilerle ilgili bildirimleri e-postayla almak için e-posta adresinizi girin.

Diğer 246 takipçiye katılın

KATEGORİLER

