Adab-ı Muaşeret – Kitap Tavsiyesi

‘İyilikle kötülük bir olmaz. O halde sen kötülüğü en güzel tarzda uzaklaştırmaya bak. Bir de bakarsın ki seninle kendisi arasında düşmanlık olan kişi candan, sıcak bir dost oluvermiş!’ (Fussilet Suresi)

cemofset2504

 ‘ Edep bir tac imiş nur-ı Huda’dan / Giy ol tacı emin ol her beladan ‘

Edep varsa ilimde var demektir, Fakat edepsiz bir insan kütüphaneler yutsa yine alim sayılmaz. Çünkü Yunus Emre’nin dediği gibi:

İlim ilim bilmektir

İlim kendin bilmektir

Sen kendini bilmezsen

Ya nice okumaktır.

 

Ramazan ayında bir hediye vesilesiyle okuduğum ve her Müslüman’ım diyenin mutlaka okuması ve kendine bir de bu kitabı okuduktan sonra bakması gerektiğini düşündüğüm bir kitaptan bahsetmek istiyorum.

Adab-ı Muaşeret yani İslam dininde sosyal ilişkilerde ahlaki kurallardan bahsediliyor kitapta. Öncelikle kelimelerin de anlamları açıklanarak hadislerle desteklenerek çok güzel yazılmış hiç sıkılmadan okuyacağınız bir kitap olduğunu söylemeliyim. ‘’Adab’’ kelimesinin aslı Arapça olup tekil hali ‘edeptir’. Edep kelimesi de sözlükte  ‘ziyafet’ ve ‘davet’ manalarına gelen ‘edb’ veya ‘zarif, edepli olmak’ anlamındaki iyi tutum, incelik, kibarlık, hayranlık ve takdir anlamlarına gelmektedir. Fıkıh ıstılahına göre ise edeb, ‘Hz. Peygamberin(s.a.s.) sünnetine uygun olarak yapılan hareketlerdir’

Muaşeret kelimesi ise; karışmak, arkadaş olmak ve beraber yaşamak manalarına gelir. İslam dini, insanların muaşeretine, birbiriyle görüşüp konuşmalarına, toplum haline medeniyet üzere yaşamalarına büyük önem vermiştir.

Kitapta benim en çok hoşuma giden ama çevremdeki insanlara baktığımda birçok kişide hiç olmayan bir davranış şekli:

HİLM SAHİBİ OLMA

Hilm, yumuşak huylu, yavaş, uslu, sessiz, sakin olma, heyecana kapılmayıp öfkeyi yenme, nefsine hakim olup kızmama ve gücü yettiği halde affetme anlamına gelir. Hilm aynı zamanda hoşa gitmeyen şeyler karşısında sabredip tahammül gösterme, tahrik edici sebepler karşısında soğukkanlılığı koruma, vakarlı ve ağırbaşlı bulunma, acı ve ıstırap verici hareketlerle  yüz yüze gelince kendini tutma gibi anlamlara gelen güzel bir ahlaktır. Allah’ın razı olduğu ahlakların başında hilim ve tevazu gelir. Hilim güzel ahlakın temel unsurlarından birisidir, ayrıca aklın kemaline sebep olur ve diğer huylar üzerinde de olumlu etki meydana getirir.

Hilim aynı zamanda öfke duygusunu kontrol edebilmekle de yakından ilgilidir , öfkesini yenemeyen ya da kontrol edemeyen kimselerin hilim sahibi olabilmeleri de o kadar güçtür.

‘Allah’ın bir rahmet eseridir ki sen onlara karşı yumuşak davrandın. Eğer huysuz ve katı kalpli birisi olsaydın muhakkak onlar senin etrafından dağılıp giderlerdi’ (Al-i İmran-159)

Ben bu kitabı okuduğumda kendimle ilgili şunu fark ettim, dinimi gerçekten yaşamaya başladığımdan beri aslında farkında olmadan hilm sahibi olmuşum J İnanılmaz sinirli biriydim, lise yıllarım, üniversite yıllarımda kaç bardak tabak kırdım sayısını ben unuttum J  Bardak tabak neyse de kimbilir kaç kalp kırdım.. Aslında kalp kırmamak için kırıyordum ben o bardakları, neden insan öfkeye kapıldığı anlarda illa ki bir şeyler kırma ihtiyacı duyar ki? Ama şimdi o kadar sakinim ki, çok çok nadir olarak sinirleniyorum ve sinirlendiğim zamanlarda artık hilm sahibi ol Müşje, hilm sahibi ol, de ki: Allah bana yeter.. diyorum.. ve kısa sürede öfkemi kontrol edebiliyorum, ama eski Müjde olsa herhalde bir şeyler kırardı yine J  O yüzden bu kitabı okumama vesile olandan Allah razı olsun…

Eşime de okutmalıyım ben bu kitabı, en azından hilm sahibi olmakla ilgili bölümü.

Ne güzel söylemiş Peygamberimiz sevgili eşi Hz.Aişe’ye:

  • ‘’ Ey Aişe, yumuşak davran. Zira yumuşaklık bir şeyde bulunursa mutlaka onu süsler, bir şeyden çıkarsa onu da çirkinleştirir.

‘Öfke şeytandandır. Şeytan da ateşten yaratılmıştır. Ateş ise ancak su ile söndürülür. Bundan dolayı öfkelendiğiniz zaman abdest alın’ (Hz.Muhammed s.a.v.)

İyi bir Müslüman, gerçek bir Müslüman olmak aslında o kadar da zor değil, herkes Peygamber efendimizin güzel ahlakıyla ahlaklansa, bazı şeyler nefsimizin hoşuna gitmese bile kendimizi biraz zorlasak dünyamızı asıl o zaman cennete çevirebilirdik işte…

Nedir yani bunlar, samimi bir Müslüman’da bulunması gereken güzel huylar,davranışlar:

  • Hilm Sahibi olmak (yumuşak huylu olmak, hemen öfkeye kapılmamak)
  • Gıybet etmemek (başkalarının arkasından onun hoşlanmayacağı şekilde konuşmamak)
  • Kötü zan beslememek
  • Yaşlılara hürmet etmek
  • Çocuklara merhamet etmek
  • Selam vermek
  • Hastaları ziyaret etmek
  • Komşuluk Haklarını Gözetmek
  • Dostları ziyaret etmek
  • Utanma duygusuna sahip olmak
  • Ana-babaya karşı edepli olmak
  • Sözde-özde-işte doğru olmak
  • İnsanlarla konuşmada ve nasihatte Edepli olmak
  • Söz taşımamak
  • Alay etmemek ve lakap takmamak
  • Riya/ Gösterişten uzak durmak
  • Haset (kıskançlık) etmemek
  • Emin Olunma, Güven duyulma ahlakına sahip olmak
  • Kin ve öfkeden kurtulma ahlakı

 

adabı muaseret

Bir Cevap Yazın

